Jak założyć bloga krok po kroku

Krok 1 – Wybranie tematyki bloga

Pierwszy krok to oczywiście wybór tematyki bloga. Jest to kluczowy element dalszych prac, więc warto się nad tym porządnie zastanowić. Jeśli ma to być blog firmowy to sprawa jest nieco ułatwiona, bo wiadomo, że będziemy pisać o rzeczach z branży, sprawa nieco bardziej się komplikuje kiedy zakładamy bloga niefirmowego. Jak wybrać idealną tematykę?

Najważniejsze to to by była ona zgodna z naszymi pasjami. Znacznie łatwiej się piszę na temat tego, co choć trochę wchodzi w zakres tego, co nas interesuje. Nie ma co tworzyć na siłę, bo w końcu odechce się takiego pisania.

Krok 2 – Wybranie platformy

Kolejnym krokiem z jakim przyjdzie nam się zmierzyć jest wybranie platformy blogowej. Na rynku działa kilka platform, na których można zupełnie za darmo założyć własnego bloga. Do potentatów należy wordpress.com oraz blogger.com. Mniej popularne to blog.pl oraz tumblr.com.

Jako zalety tych platform wymienić można:

  • brak kosztów utrzymania – są zupełnie darmowe
  • łatwość obsługi
  • duży wybór gotowych, darmowych motywów

Nie brakuje również minusów takich jak:

  • brak 100% kontroli nad funkcjonalnościami – jeśli właściciele platformy narzucą reklamy to trzeba je mimowolnie wyświetlać na swoim blogu
  • długi adres, często trudny do zapamiętania
  • niezbyt profesjonalnie wyglądający adres – dla zwykłego bloga nie jest to taki wielki minus, ale już dla bloga firmowego owszem

Jak nie darmowa platforma to jaka?

Darmowe rozwiązania są fajne, ale nie zawsze spełniają pokładane w nich oczekiwania. Jeśli ktoś chce mieć pełną kontrolę nad swoim blogiem, praktycznie nieograniczone możliwości w jego rozbudowywaniu o kolejne funkcjonalności, możliwość decydowania o reklamach, które się mają lub nie mają na nim wyświetlać to najlepszą opcją będzie stworzenie bloga na własnej domenie i własnym serwerze.

Krok 3 – Wybór nazwy domeny

Niezależnie od tego czy zdecydujemy się na darmową platformę blogową czy na własny serwer z domeną trzeba będzie wybrać jej nazwę. Podczas jej wybierania warto raz jeszcze przemyśleć tematykę bloga. Jeśli jesteście jej pewni to postarajcie się wybrać taką nazwę, aby bezpośrednio nawiązywała do tego, o czym będziecie pisać. Dobrze też by nazwa była kreatywna, nieco zaskakująca, dająca do myślenia, a czasem też i przewrotna – pozwalająca na dwojakie jej odczytanie. Nie może być jednak zbyt długa – musi być łatwa w zapamiętaniu.

W przypadku firmowego bloga – można go stworzyć jako subdomenę tworząc coś na wzór blog.domena.pl bądź jako kolejną podstronę firmowej witryny – domena.pl/blog. Nie jest to jednak reguła – wiele firm stawia bloga na osobnej domenie o nazwie niekoniecznie nawiązującej do nazwy firmy. Ważne by w takim przypadku – przypadku firmowego bloga – nazwa brzmiała profesjonalnie.

Krok 4 – wybór rejestratora domeny oraz serwera

Jeśli odrzucicie darmową opcję to kolejnym wyzwaniem jakiemu będziecie musieć sprostać jest wybranie rejestratora domeny oraz serwera. Na początek nie musicie kupować serwera dedykowanego czy VPS’a – wystarczy hosting współdzielony, który jest najtańszą opcją. Wybierając firmę hostingową warto zapoznać się w sieci z opiniami o niej, a także parametrami hostingu. Jeżeli jest możliwość darmowego testu to skorzystajcie z niego. Co do cen hostingu to optymalnie jest wydać do 150zł na rok.

Co do rejestratora domeny to nie trzeba być aż tak czujnym – tutaj im tańsza opcja tym lepsza dla was. Domenę .pl można mieć już za niecałe 50zł na rok (OVH).

Krok 5 – Wybór CMS

Krok skierowanych do tych osób, które zdecydowały się na własny hosting i domenę. Jeśli wybieracie darmową opcję macie dostęp do gotowego systemu, w którym możecie wybrać motyw i niemalże natychmiast przejść do publikowania wpisów. Tutaj wpierw musicie wybrać CMS, czyli system zarządzania treścią, czyli to “coś” dzięki czemu wasz blog będzie działał, a wy będziecie mogli dodawać wpisy.

Najpopularniejszą opcją jest WordPress. Darmowy system CMS, o ogromnych możliwościach – możecie na nim zrobić zarówno małego bloga, jak i ogromnym portal. W sieci można znaleźć mnóstwo poradników jak go używać, więc na pewno nie będziecie mieć problemu z jego obsługą. Sam w sobie jest bardzo przejrzysty i intuicyjny. Dostępnych jest dla niego wiele darmowych skórek, spokojnie też można kupić bardziej profesjonalne motywy i to za niewielkie pieniądze.

Poza WordPressem można skorzystać z takich rozwiązań jak Joomla, Drupal, sNews, CMSMadeSimple i wiele wiele innych – również płatnych.

Krok 6 – Tworzenie treści

To już w zasadzie ostatnich krok, czyli zamieszczenie treści na blogu. Dopasuj styl pisania do tematyki bloga – jeśli to firmowy to koniecznie przybierz rolę eksperta, w innych przypadkach masz dowolność. Powodzenia!